Comisia MS a finalizat raportul de control in cazul de la Spitalul Clinic de Obstetrica Ginecologie „Elena Doamna” Iasi

Comisia MS a finalizat raportul de control in cazul de la Spitalul Clinic de Obstetrica Ginecologie „Elena Doamna” Iasi
Comisia de control a Ministerului Sănătăţii recomandă măsuri de sancţionare a personalului medical, dar şi acţiuni de îmbunătăţire a activităţii şi managementului la Spitalul Clinic de Obstetrică Ginecologie „Elena Doamna” Iaşi.

Nicolae BĂNICIOIU, ministrul Sănătăţii a aprobat, astăzi, Raportul de Control al COMISIEI Ministerului Sănătăţii care a efectuat o verificare la nivelul Spitalul Clinic de Obstetrică Ginecologie „Elena Doamna” Iaşi, după ce s-a autosesizat cu privire la cazul semnalat de mass-media.

Conform documentului, la unitatea medicală, echipa de control a constatat mai multe deficienţe de organizare a activităţii medicale, dar şi suprevegerea superficială şi necorespunzătoare a sarcinii în cauză, coordonarea necorespunzătoare şi superficială a gărzii de către medicul șef de gardă din ziua respectivă, precum şi o organizare nesatisfăcătoare a serviciului.

În ceea ce priveşte deficienţele de organizare a activităţii medicale s-a constatat nerespectarea mai multor aspecte:

1. Regulamentul de completare a documentelor medicale
a) Internarea pacientei s-a efectuat fără parafă şi semnatură pe biletul de internare din partea unui medic specialist/primar si fara ca pacienta sa fie examinata de un medic specialist/primar (pe biletul de internare apare doar parafa si semnarura medicului rezident, singurul care a examinat pacienta in data de 8 septembrie la prezentare si a efectuat o ecografie initiala fara a avea insa atestatul si experienta practica pentru a efectua acest examen paraclinic).
b) Medicul care a avizat internarea telefonic si cel care a parafat biletul nu au anuntat medicii din echipa de garda despre situatia pacientei, în condiţiile în care nu exista o procedura de predare-preluare a pacientilor la inceperea şi terminarea gărzii.
2. Regulamentul de organizare si functionare al unitatii sanitare care prevede că spitalul este obligat să asigure condiţiile necesare în vederea desfăşurării normale a activităţii sanitare şi cele referitoare la întărirea ordinii şi disciplinei în muncă, efectuarea consultaţiilor, investigaţiilor, tratamentelor şi a altor îngrijiri medicale bolnavilor spitalizaţi, stabilirea corectă a diagnosticului şi a conduitei terapeutice pentru pacienţii spitalizaţi.
3. Prevederile din Procedura operationala - Protocoale de bună practică propuse și implementate la nivelul secției
4. Raportul de garda a fost întocmit superficial, nu a fost semnat si parafat de catre medicii sefi de garda si contrasemnat de catre Directorul Medical sau Medicul Sef de Sectie Clinica.
Din discutiile avute cu echipa de garda din noaptea de 8 septembrie, nu au fost obtinute de catre membrii comisiei date obiective despre activitatea in garda a medicului sef de garda in intervalul 23.30-6.00.
Acesta sustine ca a facut vizita in saloane de cel putin 2 ori, desi nici unul din ceilalti angajati (medici de garda, asistente) nu au relevat faptul ca au vazut-o in perioada 23.30-5.00.
5. Modul de organizare a camerei de garda este deficitar :
Camera de garda a medicului sef de garda se afla la distanta de sala de nasteri , terapia intensiva, saloanele de obstetrica, neoferind posibilitatea unei monitorizari directe si permanente a sectoarelor cu risc si deplasarea rapida a medicului in cazul unei urgente.
În ceea ce priveşte deficienţele în asigurarea asistenţei materno-fetale pe timpul urmăririi sarcinii şi a travaliului:
a) din relatarile pacientei, s-a desprins faptul că au existat probleme de comunicare în relaţia medic – pacient.
b)
In foaia de observatie de spitalizare zi din data de 02.09.2014 semnată de medicul care a monitorizat pacienta pe tot parcursul sarcinii, este menţionat refuzul pacientei pentru intervenţia de tip cezariană. Totusi pacienta neagă un refuz clar al ei in discuţia cu medicul curant. In convorbirea directa cu pacienta si sotul acesteia, raspunsul la intrebarea „daca a discutat si a inteles indicatia de nastere prin interventie cezariana?”, a fost ca nu i s-a explicat suficient si nu a inteles ca exista argumente medicale pentru operatia cezariana. Principala dorinta a pacientei si familiei este sa inteleaga cine si cand trebuia sa ii explice indicatia de interventie cezariana si sa o sprijine in luarea deciziei.
b) Din declaratiile pacientei rezulta ca nici in cursul internarii din data de 08.09.2014 pacienta nu a inteles indicatia de operatie cezariana, afirmata in timpul examenului clinic de dr. Sargu si sustinuta si de dr. Iancu, care a indicat interventia pe baza analizei foii de observatie si din datele transmise de dr. Sargu;
c) În data de 8.09.2014, dupa internare, pana la 23.30 cand s-a declansat nasterea, pacienta nu a fost consultata de nici un medic aflat in garda. Aceasta a fost asistata numai de catre personalul sanitar mediu – asistenta de la salon si ulterior asistenta din sala de nasteri.

Medicul sef de garda a fost informat despre pacienta doar telefonic, după declanşarea naşterii.

Având în vedere constatările şi concluziile Comisiei de control, Comisia recomandă o serie de masuri care vor fi transmise spre implementare catre forurile competente (Consiliul Judetean Iasi, Direcţia de Sănătate Publică Iasi, Colegiul Medicilor din România):
1. Eliberarea din functie a managerului si directorului medical al Maternitatii “Elena Doamna” si numirea unei echipe manageriale care să asigure un management eficient al serviciilor medicale acordate pacientilor, cu respectarea legislatiei in vigoare.
2. Sanctionarea persoanelor care aveau obligatia asistarii pacientei Ciobanu Ioana, in timpul sarcinii si in timpul spitalizarii, de catre forurile responsabile-Colegiul Medicilor, Comisia de Malpraxis a DSP Iasi, Comisia de Disciplina a Maternitatii “Elena Doamna”-, conform prevederilor legale in vigoare.
3. Pe perioada desfasurarii anchetelor la Maternitatea “Elena Doamna”, Dr Iancu Doina si Dr Sargu Dumachita Gabriela, nu vor efectua activitate de garda.
4. Infiintarea unei Comisii care sa controleze si sa actualizeze Ghidurile si Protocoalele terapeutice, procedurile operative si fisele de post de la Maternitatea “Elena Doamna” şi să decidă măsurile care se impun pentru implementarea lor
6. Realizarea instructajelor personalului medico-sanitar privind procedurile de lucru şi protocoalele terapeutice cu dovada obiectiva a cunoasterii ghidurilor nationale din specialitatea de obstetrica ginecologie si protocoalelor locale prin semnare de luare la cunostiinta, precum si organizarea unor work-shopuri, ateliere dedicate personalului medical pentru imbunatatirea relatiei de comunicare medic-pacient.
7. Imbunătăţirea managementului spitalului clinic în mai multe direcţii, printre care: identificarea nevoii de protocoale locale şi a aplicarii lor in scopul scăderii riscului de erori medicale, monitorizarea mai frecventă a activităţii din timpul gărzii şi creearea unui climat de responsabilizare şi implicare a echipei medicale fata de toate cazurile internate in spital.
8. Ministerul Sănătăţii va pune la dispoziţie Raportul de Control atât Colegiului Medicilor din Iaşi, cât şi celorlalte instituţii care au anchete în desfăşurare


"Comisia MS a finalizat raportul de control in cazul de la Spitalul Clinic de Obstetrica Ginecologie „Elena Doamna” Iasi" adaugat de Comunicate Medicale

Sursă:www.ms.ro

 Alte comunicate din aceeaşi categorie

Ministrul Sanatatii s-a intalnit astazi cu reprezentantii pacientilor care necesita tratament cu(...)

În cadrul acestei întâlniri, ministrul Sănătății le-a informat pe reprezentantele asociației de pacienți prezente despre stadiul aprovizionării cu imunoglobulină și măsurile pe care le va întreprinde(...) citeste mai departe



Procesul de actualizare a listei de medicamente compensate si gratuite continua, prin introducerea(...)

La propunerea Ministerului Sănătăţii, Guvernul României a aprobat Hotărârea de Guvern pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 720/2008 pentru aprobarea Listei cuprinzând denumirile(...) citeste mai departe



Actiune de control in toate spitalele publice din tara, in perioada 01 martie – 31 mai 2014

Ca urmare a mai multor informaţii şi imagini prezentate în ultimele zile de către unele mass-media privind condiţiile igienico-sanitare precare din unele unităţi sanitare, Ministerul Sănătăţii(...) citeste mai departe



Servicii medicale la domiciliu-Centrul Medical Clinic de Diagnostic si Tratament DORIS

Dezvoltarea serviciilor medicale la domiciliu reprezinta o necesitate in actualul context social economic din tara noastra. citeste mai departe



45 de speakeri si peste 550 de participanti la Congresul National Bolile Cronice Netransmisibile,(...)

45 de speakeri, personalități medicale de renume și peste 550 de participanți au fost prezenți la cea de-a doua ediție a Congresului Național Bolile Cronice Netransmisibile, ce s-a desfășurat la(...) citeste mai departe