Consumul de iaurt si managementul greutatii corporale

Consumul de iaurt si managementul greutatii corporale
Nutriționiștii recomandă introducerea iaurtului în dieta tuturor persoanelor care doresc să își țină sub control greutatea corporală și să aibă un stil de viață sănătos și echillibrat -potrivit „Abecedarului de Nutriție”, carte editată sub egida Academiei Române și semnată de prof. dr. Nicolae Hâncu.

Iaurtul este un produs lactat tradiţional, obținut prin fermentarea laptelui cu bacterii specifice. Iaurtul este considerat de către nutriționiști unul dintre cele mai sănătoase alimente, datorită conţinutului de nutrienţi esenţiali şi aportului său caloric redus.

Conținutul de grăsimi al iaurturilor poate fi ajustat de la 0,1%, în cazul iaurtului dietetic, la cca 3%, în cazul iaurturilor clasice. Din acest motiv, iaurtul poate fi integrat în cele mai variate diete: hipocalorice, hipolipidice, hipoglucidice, se pretează la diferite momente de consum, de la mic dejun până la cină şi poate fi consumat ca atare sau în combinaţii delicioase.

Specialiștii în alimentație sunt de părere că beneficiile de sănătate ale iaurtului sunt numeroase. Consumul zilnic de iaurt contribuie la asigurarea unui aport corespunzător de calciu, necesar pentru creşterea, mineralizarea şi menţinerea sănătății oaselor, de-a lungul vieţii. În plus, iaurtul este un aliment funcțional care poate conține şi bacterii probiotice. Iaurtul are aceleași proprietăți nutritive ca laptele, cărora li se adaugă beneficiul unor microorganisme care contribuie la echilibrul florei intestinale, cea care protejează organismul împotriva agresiunii germenilor patogeni ingeraţi odată cu hrana sau apa.

„Iaurtul este un aliment foarte bogat în nutrienți, inclusiv în proteine, vitamine ca B2, B6, B12, calciu, potasiu, zinc și magneziu, având o aciditate care crește biodisponibilitatea anumitor nutrienți, precum calciul. Există studii potrivit cărora calciul și alți nutrienți care se găsesc din abundență în iaurt - proteinele și acizii grași cu lanţ scurt, facilitează pierderea în greutate și topirea depozitelor adipoase. Iaurtul este un aliment sățios care, ca parte a unei diete sănătoase, poate să îi ajute pe toți cei care vor să aibă o greutate optimă să își atingă obiectivul. Este important să mai remarcăm și că, în ultimii ani, cercetările din domeniul nutriției sănătoase au semnalat rolul pe care alterarea florei microbiene din colon îl are în producerea obezității. Iaurtul, chiar și cel care nu este hipocaloric, este considerat un aliment funcțional ce conține probiotice și care, prin capacitatea sa de a echilibra flora microbiană din colon, are și o acțiune antiobezogenă”, a declarat prof. univ. Nicolae Hâncu, membru de onoare al Academiei Române.

Mai multe studii internaționale realizate în ultimii ani au urmărit să demonstreze potențialul benefic al iaurtului în controlul greutății și în prevenirea obezității și a supraponderii.

Într-unul dintre studii, efectuat pe baza datelor culese în 17 ani de observații (1991-2008), de la membrii Framingham Heart Study Offspring Cohort (un proiect al Institutului National pentru Inimă, Plămâni și Sânge și al Universității din Boston, S.U.A), a fost analizată asocierea dintre obiceiul de a consuma iaurt şi evoluţia greutăţii corporale. Rezultatele au arătat că persoanele care au mâncat trei sau mai multe porții de iaurt pe săptămână, timp de un an, au un risc cu 50% mai mic de a se îngrășa și o circumferință abdominală cu 20% mai redusă decât persoanele care au consumat mai puțin de o porție de iaurt pe săptămână.

Obiceiul sănătos de a consuma iaurt trebuie format încă din copilărie, sunt de părere nutriționiștii, și două studii recente întăresc această afirmație. Studiul HELENA, efectuat pe mai mult de 3000 de adolescenți cu vârsta între 12,5-17,5 ani, din opt țări europene, a relevat că și în acest interval de vârstă consumul de lapte și de iaurt are efecte benefice: o calitate mai bună a dietei, scăderea riscului de apariție a bolilor cardiovasculare, reducerea excesului de grăsime abdominală, o dimensiune mai mică a circumferinței taliei și reducerea valorii markerilor de inflamație.

În același timp, obiceiul de a consuma frecvent iaurt conduce la un aport de calciu mai mare, controlul mai eficient al apetitului și alte efecte complexe care pot implica valoarea proteinelor serice, pentru creșterea masei musculare, și influența bacteriilor probiotice din iaurt asupra echilibrului florei intestinale, despre care se știe că este diferită la copiii care suferă de obezitate, în comparație cu cei normoponderali.

62% dintre fete și 59% dintre băieți au cunoștințe toretice despre nutriție, potrivit studiului HELENA, chiar dacă nu le pun întotdeauna în aplicare, iar asta reiese din IMC-ul lor. Adolescenții consumă doar 1/2 din cantitatea recomandată de fructe și legume și mai puțin de 2/3 din cea de lactate, dar depăşesc recomandarea de aport la carne, grăsimi și dulciuri și au carențe de folat, vitamina D și vitamina E. Un număr mare de adolescenți petrec aproximativ 9 ore pe zi în activități sedentare.

Asocierea consumului de lactate cu o greutate optimă a copiilor a fost raportată și în studiul NHANES (2005-2008, copii între 8 şi 18 ani din SUA). Conform datelor acestuia, consumul de iaurt se asociază cu scăderea aportului de calorii, grăsimi totale şi saturate şi creşterea aportului de proteine, calciu, potasiu, vitamina D, acompaniate de reducerea semnificativă a indicelui de masa corporală, a circumferinţei taliei şi a mărimii pliului subscapular. Din păcate, doar 8,5% dintre copii consumau iaurt în mod regulat.

Evidenţierea importanţei consumului zilnic iaurt, ca parte a unei alimentaţii sănătoase şi echilibrate, este principalul obiectiv al campaniei educaționale „1 iaurt pe zi, sănătatea ți-o menții”, inițiată de Danone, cel mai mare producător român de iaurturi. Campania se bucură de susţinerea Societăţii de Nutriţie din România, a Asociaţiei Române pentru Studiul Obezităţii, a Federaţiei Române de Diabet, Nutriţie şi Boli Metabolice şi a domnului prof. univ. dr. Nicolae Hâncu, membru de onoare al Academiei Române.

PR și Comunicare: Sănătatea Press Group, expertul tău în comunicare pe domeniul medical


Download comunicat ALIMENTAŢIE - Download fisier atasat comunicatului

"Consumul de iaurt si managementul greutatii corporale" adaugat de Comunicate Medicale

Persoana de contact
Nume:Diana Nanciu
Email:pr@sanatateapress.ro
Telefon:0733011109

 Alte comunicate din aceeaşi categorie

16 mai este Ziua Mondiala a Bolii Celiace

Boala celiacă, numită şi enteropatie glutenică sau intoleranţă la gluten, este o afecţiune autoimună multifactorială care apare de regulă la persoane cu predispoziţie genetică şi este declanşată de(...) citeste mai departe



Importanta alimentatiei sanatoase, dezbatuta la a IV-a Conferinta Sanatate prin Alimentatie 2014

La nivel mondial, consumul scăzut de fructe şi legume produce aproximativ 1,7 milioane de decese, arată statisticile Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS). Concret, consumul insuficient de fructe(...) citeste mai departe



Medicii de familie – promotori ai unei alimentatii echilibrate

Alimentația echilibrată poate fi considerată o adevărată provocare în zilele noastre, în contextul în care excesele pot influența negativ starea de sănătate a publicului larg, atrag atenția(...) citeste mai departe



Prioritatile unui stat sunt educatia si sanatatea. Congresul SANABUNA, editia a II-a 2012

Universitatea de Medicină şi Farmacie Carol Davila din Bucureşti a organizat în perioada 19-21 octombrie, la Fălticeni, Congresul Internaţional Sănătate-Alimentaţie-Bunăstare (SANABUNĂ), prilej cu(...) citeste mai departe



Conferința Națională Sănătate prin Alimentație – ediția I

Obiceiurile alimentare joacă un rol important în păstrarea unei sănătăți optime și în prevenția a numeroase afecțiuni. Alimentația dezechilibrată este una din cauzele creșterii numărului de persoane(...) citeste mai departe